Ibland kan det vara svårt att förstå eller hitta orsaken till varför de digitala tjänsterna inte funkar för dig. Problemen kan till exempel orsakas av trasig hårdvara, virusangrepp eller dålig uppkoppling. Men de flesta problem är betydligt enklare att lösa.
Det går alltid att be om hjälp hos kundservice.
Men innan du kontaktar oss bör du själv kontrollera följande:
# 1. Starta om
Förvånansvärt många fel i datorer, surfplattor och mobiltelefoner försvinner efter en omstart. Stäng av enheten helt, vänta några sekunder och starta den därefter på nytt.
# 2. Tillåt cookies
Vi använder oss av cookies när du loggar in på våra sajter, därför kan det skapa inloggningsproblem om cookies och/eller tredjepartscookies är blockerade. Kontrollera därför så att cookies är tillåtna i din webbläsare, du hittar hur man gör här.
#3. Logga ut och logga in igen
Om du har problem med att komma in på våra tjänster kan det ibland hjälpa att logga ut och logga in igen. Prova även att logga in från en annan enhet eller webbläsare. Om du till exempel använder Firefox så kan du testa med Chrome istället.
#4. Kontrollera inloggningsuppgifter
Du kan ha ett gammalt användarnamn och/eller lösenord sparat i din webbläsare/app. Testa att tömma e-post och lösenordsrutorna, skriv sedan in dina uppgifter utan att välja det försparade alternativet.
#5. Uppdatera
Kontrollera att operativsystem, webbläsare och appar är uppdaterade till senaste versionerna.
Vi supporterar inte längre inloggning via Internet Explorer.
Använder du Internet Explorer behöver du byta till en annan webbläsare, exempelvis Microsoft Edge eller Google Chrome.
#6. Radera appen och hämta den på nytt
Om du har problem med e-tidning eller nyhetsappen kan du ibland behöva radera appen helt och ladda hem en ny från App Store eller Google Play.
För att radera en app i IOS: Tryck lätt på app-ikonen tills den börjar ”skaka” och ett kryss visas i ena hörnet. Tryck på krysset för att radera appen.
(Från iOS13 trycker du på app-ikonen och väljer ”Ordna om appar” innan stäng-krysset dyker upp)
För att radera en app i Android: Tryck lätt på app-ikonen tills en verktygsmeny dyker upp. Tryck på ”Avinstallera”.
Ibland kan du trots ominstallation behöva rensa data och cache.
#7. Kontrollera nätverk och anslutning
Ibland uppstår problem med internet-uppkopplingen. Testa att du kan nå andra vanliga sajter. Om det är segt och du har en trådlös router kan avståndet till routern ha betydelse.
Routern kan ibland också behöva startas om, eller uppdateras. Mät upp hastigheten på din uppkoppling via en tjänst som fast.com eller bredbandskollen.se.
Testa att ansluta dig via kabel, eller via ett annat nätverk, till exempel mobilnätet (4g/3g) eller ett offentligt wi-fi-nätverk (på t.ex bibliotek eller kafé). Om du inte är ansluten till ett wifi så kontrollera att den app du försöker använda får använda mobildata.
#8. Kontakta Kundservice
Om du behöver personlig hjälp kan du kontakta kundservice på 054-199750. Vill du hellre mejla oss kan du självklart göra det via prenumeration@nkp.se. Vi har även en chatt som är öppen vardagar 7-16, som du kan hitta här.
Felsökning kan vara komplicerat. Men försök gärna identifiera problemet innan du kontaktar oss.
Det finns mängder av olika systemversioner, webbläsare och operativsystem och ju mer information du kan ge till oss desto större möjligheter har vi att hjälpa dig.
Ha gärna svar på dessa frågor när du kontaktar oss:
- Vilken tjänst hos oss gäller det (Plus-artiklar eller e-tidningen)?
- Typ av enhet (ex. mobil, dator eller surfplatta)?
- Enhetsmodell (ex. Iphone 7, Samsung S10…)?
- Operativsystem (ex. IOS, Android, Windows 10, MacOS…)?
- Webbläsare, med versionsnummer (om det gäller en webbläsarfråga, Google Chrome, Microsoft Edge…)
- Kortare beskrivning av problemet
- När började problemet uppstå (datum)?